השופט מזוז פורש: "תקופה של התלהמות ביקורתית כלפי מערכת המשפט"

ישראל רובין No Comments on השופט מזוז פורש: "תקופה של התלהמות ביקורתית כלפי מערכת המשפט"

השופט מזוז עם פרישתו מבית המשפט העליון: "אנו מצויים בתקופה של עימות ושל התלהמות ביקורתית הולכת וגוברת של המערכת הפוליטית כלפי מערכת המשפט, וכלפי מערכות אכיפת החוק כולן. התפיסה בדבר חשיבות המשפט וכיבוד החוק ומשרתיו, הייתה לזרה בעיני גורמים שונים בחברה הישראלית ובמערכת הפוליטית".

השופט מני מזוז צילום: פלאש 90
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

שופט בית המשפט העליון, מני מזוז מסר היום (חמישי) את דברי פרישתו, לקראת תום כהונתו בבית המשפט שתחול מחר. "בימים אלה אני מסיים מסע ארוך של כ-40 שנים בשירות הציבורי. בכל תפקידיי – כפרקליט, כמשנה ליועץ המשפטי, כיועץ משפטי לממשלה וכשופט בית המשפט העליון – ראיתי את עצמי כעובד הציבור וכשליח הציבור, ובכל תפקידיי מילאתי בעצם שליחות מרכזית אחת: הגנה על הממלכתיות – על ידי הגנה על ערכיה, על מוסדותיה, על ניקיון כפיה, על יושרה ויושרתה, ועל התנהלותה ההגונה של המדינה".

"בחרתי לפרוש מרצוני", אמר השופט מזוז "אך בכל זאת יש צביטה בלב בפרידה מבית המשפט. על הכהן הגדול ביום הכיפורים נאמר במסכת יומא, כי 'ויום טוב היה עושה לאוהביו בשעה שיצא בשלום מן הקודש'. אז זה בעצם האירוע היום".

"ההחלטות ופסקי הדין בבית המשפט ניתנים אמנם על ידי כל שופט והרכב שופטים בנפרד, אך המשימה היא קולקטיבית, ובית המשפט נבחן ציבורית כמוסד. כדי לעמוד במשימות הקשות והתובעניות המוטלות על שופטי בית המשפט, נדרשים בין היתר, אמון וכיבוד הדדי, שיתוף פעולה וחברות, וסביבת עבודה תוססת ומפרה".

"קיום עבודת צוות הרמונית אינה דבר מובן מאליו. ותודה לנשיאה חיות, המנצחת על התזמורת, שלה תפקיד מרכזי גם בגיבוש החברתי ובשמירה על רוח הצוות".

"עם חלק מהחברים כאן הייתה לי הכרות וחברות קודמת, ארוכת שנים, וחלק הכרתי רק כאן, והם הפכו לחברים.
אני רוצה להודות לכל אחת ואחד מכם על החברות, על הידידות, ועל הסיוע והתמיכה".

מזוז התייחס לביקורת על בית המשפט ואמר: "למדינת ישראל מערכת שיפוטית מפוארת, בעלת הישגים מרשימים, הזוכה גם להערכה בינלאומית רבה. לבית המשפט העליון, בכל מדינה דמוקרטית, תפקיד מרכזי בהגנה על ערכי הדמוקרטיה ועל זכויות האדם".

"מזה זמן", אמר מזוז "כולל בימים אלה ממש, אנו מצויים בתקופה של עימות ושל התלהמות ביקורתית הולכת וגוברת של המערכת הפוליטית כלפי מערכת המשפט, וכלפי מערכות אכיפת החוק כולן. התפיסה בדבר חשיבות המשפט וכיבוד החוק ומשרתיו, הייתה לזרה בעיני גורמים שונים בחברה הישראלית ובמערכת הפוליטית".

"מציאות זו אמנם מקשה על בית המשפט במילוי ייעודו ותפקידו, ומאתגרת אותו כמעט על בסיס יום-יומי. ואולם קושי זה אך מדגיש ומחדד במשנה תוקף את החשיבות הרבה של עמידת בית המשפט על תפקידו החוקתי-חברתי החשוב בהגנה על ערכי הדמוקרטיה וזכויות האדם", הוסיף השופט.

לדבריו "ההתלהמות נגד בית המשפט מתמקדת לרוב בביקורת החוקתית שהוא מקיים על חקיקת הכנסת, ובטענה ש'זה לא דמוקרטי'. טענה זו אינה חדשה. ולהלן ציטוט: "אני מציע לא להסתפק ב'עצמאות המשפט' כי אם לחרות על דגלנו את עליונות המשפט… עליונות המשפט – למה? יש וישאלונו – בשם ה"דמוקרטיה" כמובן: כלום זה דמוקרטי, שחמישה או שבעה או אחד-עשר אנשים, אשר לא נבחרו על-ידי העם, יוכלו לבטל על-ידי החלטתם… החלטה שנתקבלה בצורת חוק על ידי נבחרי העם? זוהי שאלה מדיחת-דעת: הדמוקרטיה, המוצגת על ידי מי שהציג את השאלה הזאת, אינה אלא סילוף מושג של שלטון העם… זו דמוקרטיה מזויפת… על כן חייב העם, אם הוא בוחר בחרות, לקבוע את זכויותיו גם מול בית הנבחרים, לבל יוכל הרוב שבו – המשרת את השלטון יותר מאשר הוא מפקח עליו – לשלול את הזכויות הללו. את זאת אפשר להשיג רק בדרך של עליונות המשפט…".

"דברים אלה, הרלבנטיים היום יותר מתמיד, אינם דברים של מונטסקיה, או ג'פרסון, ואף לא של נשיאת ביהמ"ש העליון בטקס מינוי שופטים בבית הנשיא. אלה מקצת הדברים שאמר ח"כ מנחם בגין המנוח, בשנת 1951, בנאום שנשא בפני ועידת תנועת החירות. זה היה עשוי להיות מאוד מרענן לשוב ולשמוע היום, כעבור כ- 70 שנים, דברים דומים", סיים מזוז.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, שיבחה את מזוז: "בשבתך על כס השיפוט התגלית כשופט חד ומהיר-תפיסה, שמפגין בקיאות בעקרונות משפטיים וגם בפרטים הקטנים של כל תיק ותיק; מחויב לזכויות אדם ומודע לחשיבות שבשיפור המערכות האמונות על שמירת זכויות אלה".

"אין לי ספק כי עשייתך החשובה בשירות הציבור לאורך השנים ובהן שש שנים בבית המשפט העליון, תרמה לכך שהעולם שלנו יהיה מקום קצת יותר טוב. על כך אני מבקשת להודות לך בשם כולנו, ולאחל לך הנאה רבה בחיק משפחתך ועוד שנים רבות של נחת ועשייה בבריאות איתנה", הוסיפה חיות.



0 תגובות